Eerste fietsdagen in Azie

Griekenland is niet echt uitbundig versierd met de kerst, je merkt er op straat weinig van. Veel winkels waren ook gewoon open. De kerst heeft wel nieuw weer gebracht, regen en wind. Jammer want het was zo mooi.
Het Griekse schrift is wel lastig. In de kleinere plaatsen wordt alleen het Griekse alfabet gebruikt, in de grotere ook voor mij leesbare letters.
Ondanks dat het hier erg bergachtig is en de kust grillig is het goed te fietsen. De hellingen zijn niet al te steil en het is ook niet heel druk met verkeer. Maar het laatste zal wel met de tijd van het jaar te maken hebben. Het kamperen gaat hier ook uitstekend, ik vind altijd een mooi plaatsje.

Ik ben onderweg naar Piraeus, een voorstad van Athene waar de haven is. Hier kan ik een ferry zoeken naar Kos en van daar naar Bodrum in Turkije. Er is geen rechtstreekse verbinding. Ik had gehoopt om via Salamina met een ferry naar Piraeus te komen, maar vanwege het slechte weer gingen ze niet. Dus fietsen en mijn voorgevoelens klopte, het was een vervelende, drukke en gevaarlijke weg. In Piraeus vrij snel een boot gevonden die dezelfde avond nog vertrok. De overtocht duurde elf uur waar ik het meeste van geslapen heb. De aankomst op Kos was stormachtig. Er sloeg zoveel water over de kade dat je die niet meer kon zien. Het leek of ik midden op zee moest uitstappen. Hier moet ik weer een paar uur wachten op de aansluiting naar Bodrum. Weinig van het eiland gezien, wel heel goed gegeten bij Kalymnos, een halve octopus.

Na twee dagen wachten op en zitten in ferry's ben ik dan in Turkije beland. Het eerste dorpje waar ik door kom wordt ik al met veel geklap en aanmoedigingen verwelkomt. Het is hier ook een stuk schoner langs de weg, veel minder afval dan in Albanie en Griekenland. De mensen zijn enthousiast en gastvrij. Een mooi begin van mijn eerste fietsdagen in Azie.

Mijn reparatie aan mijn achterwiel blijkt niet permanent te zijn, het wiel wiebelt alle kanten op. Het lijkt ernstig. Toch weer een fietsenmaker gevonden. Helaas is het 1 januari en dus was de zaak gesloten. De eigenaar van het ernaast gelegen theehuis heeft de fietsenmaker opgebeld. Hij is meteen gekomen en heeft m'n fiets gerepareerd. Er hoefde niets vervangen te worden gelukkig. Kosten: 3 Euro.

Ik fiets langs de zuidkust richting het oosten. Het plan was om in het zuidoosten met een ferry naar Tripoli in Libanon te gaan en vandaar verder de middellandse zee te volgen. De situatie daar verslechterd echter snel en als de ferry nog gaat zal ik via dezelfde weg terug moeten komen. Door reizen lijkt niet mogelijk. Misschien kan ik via Cyprus naar Haifa in Israel of direct doorsteken naar Egypte. de komende twee a drie weken zit ik zeker nog in Turkije, het is een groot land, dus nog tijd om een nieuwe route te plannen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!