Overwinteren in Azie

Na wat aarzelingen toch besloten om naar ZO Azie te gaan. De aarzelingen betreft voornamelijk het vliegen, want met de fiets in het vliegtuig heb ik alleen maar slechte ervaringen. Budget was ook een puntje, maar met wat zoeken vind je wel een betaalbaar ticket. Dus ticket gekocht naar Bangkok.

In plaats van m'n fiets goed in te pakken heb ik nu alleen het minimum vereist gedaan, stuur dwars en lucht uit de banden. De fiets is zonder een krasje overgekomen. De vliegreis is zonder problemen verlopen maar wel erg lang en dus vermoeiend.

Na wat rust in Bangkok moest ik toch proberen om uit deze megastad te fietsen. Dit ging verbazingwekkend goed, het verkeer is hier uitermate efficient. Ze zijn niet aggressief en geeft elkaar de ruimte, waardoor het goed doorstroomt en redelijk veilig is voor mij op de fiets.

Na een paar uurtjes de stad uitgekomen. Nu begint de reis eindelijk. Het globale plan is om naar het noorden van Thailand te gaan de grens over naar Laos en dan door Laos en een beetje Vietnam naar Cambodja te gaan. Uiteindelijk moet ik weer in Bangkok uitkomen voor de terugreis.

Dit keer geen tent en kookspullen meegenomen, scheelt vele kilo's in bagage, want eten en overnachten is hier heel goedkoop en altijd te vinden. Thaise mensen koken bijna niet thuis, men eet van de stalletjes langs de weg. Zelfs in de meest afgelegen gebieden vind je wat te eten en altijd goed.

De eerste week vlieg ik door Thailand, elke dag boven de 100 km. De wegen zijn goed en alles is plat. Toeristisch niet heel interessant misschien maar goed om te wennen aan Thailand. Natuurlijk wel veel tempels en Buddha's gezien want die zijn hier in overvloed.

Ondertussen in Chiang Mai aangekomen waar 'Loi Krathon' begint. Het feest met de lichtjes. Men laat lampionnen op in de lucht en ze zetten kleine bootjes gemaakt van bananen bladeren in de rivier met een kaarsje erin. Overal lichtjes dus, duizenden. Erg mooi om te zien. Ook zijn er grote optochten door de stad met praalwagens. De hele stad is overigens ook versierd met lampionnen en slingers en er wordt veel vuurwerk afgestoken. Dit alles gaat drie dagen door.

Chiang Mai ligt midden in het bergachtige noorden van Thailand. Tot nu toe het mooiste gebied wat ik gezien heb. Het is hier ook wat koeler en dat is prettig.

Ik heb toch weer een tentje gekocht, want wat verder van de hoofdwegen is het dunner gezaaid met overnachtingsmogelijkheden. En in de bergen kan een kort ritje toch heel lang duren. Een keer meegemaakt dat ik drie uur had om 12 km af te leggen en dat lukte niet. Ik kwam toen wel bij een nationaal park waar een veldje was om te kamperen en ik kon een tentje lenen van de boswachter. Om buiten te slapen geeft een tentje ook wat bescherming tegen insecten en rondkruipend gedierte, slangen.

Nu kan ik wat meer alternatieve routes rijden die veel mooier zijn. Zeer rustig en in de jungle. Trouwens het tentje heb ik nog niet nodig gehad.

Ik ben nu aan het fietsen in het grensgebied met Myanmar en op weg naar de grens met Laos, Chiang Khong.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!