Zwitserland en de Splugenpas

Door een groot industriegebied bij Basel kom ik Zwitserland in. Basel en omgeving vond ik niks dus ben ik hier snel dooheen gefietst. Ik was vergeten dat ze hier geen euro hebben. De winkeliers doen hetzelfde wij vroeger met de Duitsers, wisselen een op een. Dit is wel duur maar alles in Zwitserland is duur.

Ik fiets hier langs de Rijn wat tevens de grens met Duitsland is. Via de rivier de Thur ga ik naar de Bodensee. Vervolgens de Rijnvallei richting de Splugenpas. ook kom ik even in Oostenrijk en Liechtenstein.

Vanaf Chur, oudste Zwitserse stad,wordt de Rijnvallei smaller. Ik zit nu de hele dag tussen hoge bergen met besneeuwde toppen. De route loopt door een kloof waar nu de Hinterrhein doorheen loopt (beter gezegd rent). Het wordt steeds woester. Op een kleine camping in Zillis geef ik mijn laatste franken uit, omdat ik de volgende dag in Italie denk te zijn. De campingeigenaar gelooft er geen snars van, want het is niet mogelijk om van Zillis de Splugenpas over te steken in een dag, volgens hem. Ik krijg een biertje van hem omdat ie het een mooi verhaal vindt en een kaartje met zijn adres zodat ik een kaartje kan sturen vanuit Chiavenna.

De dag erna, als ik de pas over wil, regent het natuurlijk.Het regent niet hard maar droog weer is toch leuker. Ik kijk het even aan maar het stopt niet. Tegen elven ga ik toch maar op weg. Het is een kleine 50 km naar de top maar de weg stijgt alleen maar, dus het gaat niet zo hard. De weg naar Splugen is wel zwaar maar ook zeer mooi. Ik dacht dat Splugen op de top lag. Echter de echte oversteek begint hier pas. Ik moet nog zeker 600 m klimmen via ontelbare haarspeldbochten. De nuchtere Zwitsers ontdooien hier wel wat aan de aanmoedigingen te horen.

Bovenop de pas is het koud en kil maar dat bederft m'n stemming niet. De grens is ook hier en ben nu dus in Italie. De afdaling is monsterlijk, slechte wegen, tunnels zonder verlichting, en scherpe steile bochten. Vanaf 2100 m daal je af naar 400 m zonder echte tussenstappen. Snel gaat het wel en de 20 km naar Chiavenna is snel gedaan. Om 19.00 uur kwam ik aan en een half uur later was ik op de camping. Een kaartje voor de man uit Zillis heb ik meteen op de post gedaan. Morgen hou ik rustdag. Die heb ik nu wel nodig.

Ondanks dat ik rust wilde houden heb ik wel veel gewandeld. De omgeving hier is erg mooi en als je van watervallen houd, die zijn hier zat. De grootste bij de camping. Het weer is meteen ookgoed, 31 graden en een blauwe lucht.

Reacties

Reacties

Helga&Krishna

ha Jer,
Ik hoop dat je niet in de gelegenheid bent geweest om vanavond ergens Nederland-Denemarken te zien, want dan heb je nog een leuke avond. Wat een sof. Maar laten we het over leuke dingen hebben, jouw vakantie bijvoorbeeld. man wat ben je al een end op weg. En nu, een week alweer na jouw bericht, nog veel verder. |Volgens ons heb je een fijne tijd! Wij zijn inmiddels alweer bijna twee weken terug. Mooie tochten gelopen. zeer groen bloemeneiland. En zeker hilarisch is dat de enige tien dagen dat het stervensheet in Nederland was, de tien dagen waren dat wij in Griekenland waren. Ongelooflijk, het was in Nederland warmer dan bij ons. En vanaf het moment dat we terug zijn is het koud, regen en storm, brrrr.
Jij hebt het zeer zonnig en droog hé, fantastisch. Fotoos zijn mooi, wat is Zwitserland toch imponerend. Daar zeker wel koud, vooral de nachten.
ik wilde wat fotoos van onze vakantie op jouw site zetten, maar dat is niet echt mogelijk, alleen schriftelijke reacties. Goed dat je op veel fotoos ook je fiets zet, anders geloven we natuurlijk niet dat je er daadwerkelijk geweest bent, hahahaha.
Nou Jer, we horen elkaar wel weer, fiets ze en tot mails.
grtz Hel&Krish

Jenny Schoen

Hallo Jerry
Fiets je nog door Italie. Ik weet het niet, want je gaat met een behoorlijke vaart. Gaat alles nog steeds naar wens. Het is wel een wereld reis die je fietst. Als ik het aan iemand vertel, geloven ze het nauwelijks.
Wij zijn weer terug uit Egypte. Het was er bloed heet. Dus we hebben veel gezwommen. We hadden voor het eerst all incl. en dat is ons goed bevallen.
Vandaag heeft Dick de Hollandse voetbal vlag uit gehangen. Op de auto zit aan de ene kant een hollands vlaggetje en aan de andere kant een duits vlaggetje. Zolang beide teams nog in de wedstrijd zijn laat hij dat zo. Morgen Ned.-Duitsl. om 20.30 uur. Ik kijk ook. Ga jij ook kijken of volg je het voetbal gebeuren niet.
Groetjes Jenny.

Riny Henskens

Dag Jerry,
Ik Riny ga op 19 mei de benjaminse route vanuit Deurne in Brabant met mijn schoonzoon naar Rome fietsenvia de spluger pas wij zijn benieuwt hoe onze reis gaat verlopen, nou ben ik zelf een echte fietser en geniet altijd van de ontmoetingen die ik meemaak.
Maar bij deze vind ik het fijn om de verhalen van andere mensen te mogen lezen via deze media het gaat je goed gr Riny.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!