Rome

Ik heb verleden week m`n eerste lekke band gehad. Niet slecht na 14000 km. De volgende dag had ik ook pech, toen ben ik met mijn wiel in de treinrails blijven steken en ben gevallen. Ik had alleen wat schaafwonden. Als ik niet bij kennis was geweest had ik wel een probleem want de spoorbomen gingen dicht en ik lag op de rails! Twee nonnen hadden me zien vallen en stonden meteen klaar met een verbanddoos. Reuze aardig maar als ik ze niet gestopt had was ik nu gemummificeerd geweest.

De route naar Rome gaat helemaal door de stad en eindigt op het sint Pietersplein. Het verkeer bij Rome is behoorlijk chaotisch, zeker als je de weg niet kent. Ik ben dus maar niet de stad in gefietst maar ben direct doorgegaan naar een camping. Dit was gelijk een stuk korter, want de camping ligt buiten Rome. In Siena was ik op een camping van dezelfde eigenaar en die had mij speciale fietskorting beloofd. Dit scheelde bijna de helft in prijs. De volgende dag ben ik met de trein en de metro de stad in gegaan. Eerst naar het sint Pietersplein wat erg druk was. Er stond een rij langs een helft van het behoorlijk grote plein om de st Pieterskerk in te kunnen. Dit leek mij toch een verplicht nummer dus ben ik maar achter aangesloten. Het ging verbazend snel in twintig minuten was ik binnen. Het oponthoud kwam voornamelijk door de veiligheidscontrole. Dit was hetzelfde als op het vliegveld. De twee zakmessen in mijn tas hebben ze alleen niet opgemerkt. De kerk is enorm als je eenmaal binnen bent en staat vol met gigantische beelden en fresco's, indrukwekkend. De enorme koepel kon je ook beklimmen om over de stad uit te kijken. 895 treden stond op een bordje, ik bekijk het wel van beneden. Volgende stop is het Vaticaanmuseum waar alle rijkdom van de kerk staat opgesteld. Althans ik heb begrepen dat er maar een paar procent staat van alles dat ze hebben. Denk nu niet dat dit weinig is want er staat al teveel om te zien. Zaal na zaal kom je door die vol staan met beroemde meesterwerken en oudheidkundige schatten. Zeer indrukwekkend maar eigenlijk teveel en dan heb je het meest befaamde deel nog niet gezien, de Sixtijnse kapel. Na alles wat je al gezien hebt viel het een beetje tegen, weer een beschilderd plafond. Weliswaar door Michelangelo maar daar had ik al meer van gezien net als van alle andere bekende renaissance kunstenaars. Ik vond het dan ook niet zo erg dat ik er uit gezet werd door twee bewakers. Je mag hier niet fotograferen wat ik wel deed, ze vinden dat je de plaatjes maar moet kopen blijkbaar.
Ik ben ook de Trevi fontein, Pantheon en kasteek San Angelo wezen bekijken. Rome staat zo vol bezienswaardigheden dat ik zeker nog een paar dagen nodig zal hebben. Die paar dagen heb ik genomen maar niet in de stad. Het was er veel te warm en druk.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!